A ZeroKarbon az IFKA-val közösen készített egy felmérést, amely a hazai KKV-k fenntarthatósággal kapcsolatos gondolkodását vizsgálta. (A felmérés nyitórendezvénye webinár formában a KKV-kat érintő, a fenntarthatósághoz kapcsolódó trendeket és lehetőségeket tárgyalta.) A kérdőívet több mint 100 vállalkozás töltötte ki, a beérkezett válaszok alapján elkészült egy összefoglaló elemzés.
A kérdőívet nagyrészt mikro és kisvállalkozások töltötték ki.
Miközben a válaszadók
- 83%-a szerint a klímaváltozás hatással van a vállalkozás működésére
- 47%-a szerint ki vannak téve a klímaváltozással kapcsolatos szabályozási/szakpolitikai kockázatoknak,
- 30%-a tapasztalta már, hogy közvetetten érintettje lehet az uniós Taxonómiának
csak a vállalatok egyharmada rendelkezik fenntarthatósági stratégiával.
Megkértük a válaszadókat, hogy amennyiben ismernek példaértékű vállalkozást, nevezzék meg. A hazai vállalkozások közül felmerült a MOL, HELL (alumínium doboz hulladék újrahasznosítása kapcsán), a Mannaszappan és a Profikomp is. A külföldi cégek között követendő példaként megjelent a Tesla. Inc., és német vállalkozások (pl. Robert Bosch GmbH, Audi AG, Penny Market, Lidl, Continental AG, Mercedes-Benz).
A vállalkozások karbonlábnyoma kifejezetten foglalkoztatja a válaszadókat, hiszen volt, aki már számszerűsítve is ismeri, 12% megbecsülte és több mint kétharmaduk nem tudja a karbonlábnyomát, de hajlandóságot mutat, hogy megismerje annak mértékét.
A vállalkozások felének stratégiai céljai között szerepel a karbonlábnyomuk csökkentése, amelyből egyharmaduk akcióterveket és intézkedéseket is megfogalmaz a környezetre gyakorolt hatás mértékének csökkentése érdekében, míg a vállalatok kétharmada csak az elérni kívánt célokat határozza meg. A legnagyobb akadálynak a karbonlábnyom-számítás és csökkentés kapcsán a pénzügyi forrásokat és a szakértelem, ismeretek hiányát jelölték meg a legtöbben, ezzel párhuzamosan a legnagyobb ösztönzőnek a pénzügyi támogatásokat, jó gyakorlatok megismerését és a jogszabályi kereteket tartják.
A környezetvédelem érdekében elsősorban
- energiahatékonysági (ingatlanok energetikai korszerűsítése, hőszigetelése, napelemek, gépek korszerűsítése, LED izzók)
- hulladékkezelési (szelektív hulladékgyűjtés, hulladékcsökkentés)
- kibocsátáscsökkentési (elektromos autók vásárlása, az autóflotta lecserélése kevésbé szennyezőre)
beruházásokat valósítanak meg a vállalkozások.
Németh Eszter